4 Ağustos 2022
Kategori Genel
4 Ağustos 2022,
 0

İzmir Büyük Şehir Belediyesi Kapsamındaki yollarda dolmuşlar genelde şehir içinde çalışmaktadır. Altınyol, Yeşildere, Akçay ve Anadolu caddesi gibi istisna güzergahlar dışında düşük hızla hareket etmektedirler. Dolayısı ile trafik kazaları yüksek oranda maddi hasarlı ve yaralamalı şekilde olmaktadır. Bu kazalar genellikle yüksek hızla hareket ettikleri ana yollarda otobüs ve dolmuşlardan önce yolcuyu almaktan kaynaklanmaktadır. Ayrıca sabah ve akşam (işe gidiş dönüş)saatlerinde pik yapmaktadır. Yolcular genelde fazla yürümek istemediği için otobüs, dolmuş güzergahında biran evvel dolmuşa ayakta olsa bile binerek iş yerlerine ulaşma isteğindedirler. Dolmuş sürücülerinin aralarındaki rekabetten dolayı araç istiap haddinden çok fazla yolcunun taşınmasına neden olmaktadırlar.

Aşırı yolcu alan dolmuşlar ayakta yolcu araç içindeki sabit bir boruya tutunarak seyahat etmektedirler. Akan trafikte çeşitli sebeplerden yapılacak anı frenlemeler ayaktaki yolcunun dengesine bozacak düşmelerine yaralanmalarına sebep olacaktır. Aracın içindeki yolcuların inmek isteklerinde bulunduğunda genelde durak dışında yapılmaktadır. Hatta sürücü zaman zaman kavşağın en durulmaması gereken noktasında trafiği de aksatacak şekilde yolcu indirme ve bindirme yapılmaktadır. Dolmuşun otomatik kapısı açılırken ayaktaki yolcuların sabit olan tutunma direklerine tutunmayanların kapıdan istem dışı dolmuş içerisine yuvarlandığı veya açık kapıdan dışarıya düştüğü görülmektedir. Buda sıklıkla olmasa da ölümlü kazaların olmasına sebep olmaktadır.

Dolmuş seyahat esnasında aracın Klimasının arıza yapması durumunda sürücüsünün içerdeki yolculardan gelen aşırı sıcak tepkileri üzerine dolmuşun otomatik kapısının açık olarak sürmektedir. Dolmuş seyahat esnasında öndeki aracı sollayarak hızla tekrar sağ şeride geçmesi esnasında yolcuların koltuklarında bile otururken tutunmaları gerekirken tutunmayarak sağa sola savrulmaktadırlar. Açık olan otomatik kapıdan dolmuştan aşağı düşme ile sonuçlanabilmektedir.

Yukarıda açıklanan nedenlerden dolayı;

  1. Büyük Şehir Belediyesi ; Belediye ulaşım hizmetinin yeterli olmadığı puan saati diye tabir edilen sabah ve akşam saatlerinde, dolmuşların yoğun hizmet verdiği uzak ve kenar semtlerde, ana caddelerde hizmet veren Dolmuş hatları olan cadde ve devlet yollarındaki hatlara ek seferler koyarak yolcunun işlerine -evlerine rahat ulaşmalarının sağlanmalıdır,
  2. Can ve mal emniyeti göz önünde bulundurulduğunda dolmuşların istiap haddini aşacak şekilde fazla yolcu almalarına trafik denetimleri sırasında göz yumulmamalıdır, izin verilmemelidir,
  3. Dolmuşlar içerisine tüm yolcuların göreceği şekilde metal plaka üzerine yazılı azami yolcu sayısını belirten levhaların asılmalıdır,
  4. Trafik zabıtasınca özellikle bu araçların ve fazla yolcuların kontrolünün sağlanması özellikle otomatik kapısı açık seyahat eden sürücülere daha ağır cezaları verilmesinin sağlamalıdır,
  5. Trafik zabıtasınca zaman, zaman kavşaklarda sivil denetimle kavşak içinde yolcu indi – bindi yapan dolmuşların önce uyarılması bilahare cezai işlem yapılmalıdır,
  6. Tüm Dolmuşlara takılacak bir cip ile tüm dolmuşların hızlarının, yolcu aldıkları veya indirdikleri noktaların takibi yapılabilmelidir. Dolmuş işe başlarken sürücünün ehliyetinin sisteme okutulması ile kazaya karışan, hata yapan sürücülere puan yöntemi ile kontrolü sağlanmalıdır,
  7. Her Dolmuşta hem dolmuşun içini hem sürücünün dış hareketlerinin kaydedilmesi için kamera sisteminin bulunmasının temini ile sürücü ve yolcular üzerinde hem fiziksel hem de psikolojik olarak etki yapması sağlanmalıdır.

Türkiye Trafik Güvenliği Vakfı
Yönetim Kurulu

Comments are closed.