4 Ağustos 2022
Kategori Genel
4 Ağustos 2022,
 0

Karayolu ağında geçen yıl (2021) gerçekleşen trafik kazalarında ölen kişilerin yüzde 47,6’sı sürücü, yüzde 30,3’ü yolcu, yüzde 22,1’i ise yayalardan oluştu. Trafik kazalarında ölenler ve yaralananlar cinsiyetlerine göre incelendiğinde ise ölenlerin yüzde 77,2’sinin erkek, yüzde 22,8’inin kadın, yaralananların ise yüzde 70,5’inin erkek, yüzde 29,5’inin kadın olduğu görüldü.
Türkiye’de ölümlü-yaralanmalı trafik kazasına neden olan toplam 224 bin 418 kusura bakıldığında kusurların yüzde 87,1’inin sürücü, yüzde 8,2’sinin yaya, yüzde 2,6’sının taşıt, yüzde 1,8’inin yolcu ve yüzde 0,4’ünün yol kaynaklı olduğu belirlendi.
Yayalar bakımından incelendiğinde;

  • Yayalar, yolun kendilerine ait olan kesiminde ilerlemelidirler.
  • Taşıt trafiğinin yoğun olduğu yerlerde, alt veya üst geçitler kullanılmalıdır.
  • Trafik ışıklarının yönlendirdiği şekilde hareket edilmelidir.
  • Duran bir aracın önünden veya arkasından çıkılmamalıdır.
  • Yaya yolu bulunmayan yerlerde, karayolunda yürümek zorunda olan yayalar, açık renkli kıyafet giymeye özen göstermelidirler.
  • Karşıdan karşıya geçişlerde kurallara uyulmalıdır. Işıklı yaya geçişi veya ışıksız yatay (yaya geçiş çizgisi olan)düşey işaretleme yaya geçit levhası olan noktalardan geçişlerini sağlamalıdırlar.
  • Yaklaşan bir aracın her durumda yaya için duracağı fikri oluşmamalıdır.
  • Alkollü yayalar da trafikte kazalara neden olabilir.
  • Taksi durdurmak isteyen yayaların genelde yolun iç kesimine doğru beklediği gözlemlenir. Kaldırımdan inmeden de bu istek gerçekleştirilebilir.
  • Herhangi bir araç kazaya karıştığında ne kendi ne de başkalarının can güvenliğini tehlikeye atmadan gerekli yardım çağırılabilir.

Sürücüler bakımından incelendiğinde;

  • Hız limitlerine uymamak, aşırı hız yapmak
  • Trafik lambalarına uymamak, kırmızı ışık ihlali
  • Uykusuz ve yorgun araç kullanmak
  • Alkol veya zararlı madde etkisi altında araç kullanmak
  • Yaya geçitlerine dikkat etmemek, yayalara geçiş hakkı tanımamak
  • Okul çevresinde, Hastane ve sağlık ocakları çevresinde kasis, yaya geçidi gibi önlemleri ihlal etmek, öğrencilerin ve yayaların aniden yola fırlayacağını hesaba katmamak
  • Hatalı sollama yapmak, geçiş kurallarına uymamak
  • Doğru yerde ve zamanda sinyal vermemek
  • Gerektiği yerde selektör ve korna kullanmamak
  • Araç donanımıyla alakalı bir sorun olduğunda görmezden gelip trafiğe çıkmak
  • Uyarı levhalarına uymayıp yasak olan yerlere park etmek
  • Takip mesafesini doğru ayarlayamamak
  • Yolcu indirme/bindirme kurallarını ihlal etmek
  • Kavşaklarda geçiş önceliğine uymamak
  • Emniyet kemeri takmamak
  • Tehlikeli ve aşırı yükleme yapmak
  • Cep telefonu ile konuşarak araç sürmek, mesajlaşmak ile yoldaki hâkimiyeti kaybetmek
  • Çok yüksek seste ve dikkat dağıtacak bir şekilde müzik dinlemek
  • Ayna kontrolünü yapmamak

Yaya geçitlerinde meydana gelen kazaların önlenmesi amacıyla eğitim, yol ve araç kusurları birlikte değerlendirilmelidir.

Karayolları Trafik Kanununda yapılan değişiklikle yaya geçitlerinde geçiş önceliğinin yayalara verilmesi ile konuya yönelik eğitimlerde yaya ve sürücülere gereken önemin verilmesi trafik bilincinin oluşturulmasında farkındalık yaratmıştır.

Eğitim ile birlikte yol kusurlarının düzeltilmesi, yaya geçitlerine yaklaşıldığında hız kesici önlemlerin alınması, yayaların taşıtları, beraberinde de sürücülerin yayaları kolayca görmelerini ve algılamalarını sağlayacak resimli, ışıklı önlemlerin alınması meydana gelebilecek kazaların azaltılmasına yarar sağlayacaktır.

Türkiye Trafik Güvenliği Vakfı
Yönetim Kurulu

Comments are closed.