16 Ağustos 2022
Kategori Genel
16 Ağustos 2022,
 0

Küresel iklim değişikliği ile birlikte  ülkeler ulaşım araçları konusunda araştırmalar yapılmıştır. Bu konuda mikro ulaşım araçları önemi artmış elektrikli scooterlar  gündeme gelmiştir. Ulaşımda hava kirliliği, gürültü kirliliği konusunda çözüm olarak ortaya çıkmıştır. Özellikle covid-19 döneminde toplu taşıma araçlarından kaçan insanlara sccoter ulaşım olarak çözüm olmuştur. Bu konuda dikkat edilmesi  gereken hususlar aşağıda belirtilmiştir.

  1. Scooter kullanıcıları araçlarını bisiklet yolu veya bisklet şeridinde kullanmalıdır.
  2. Bisiklet şeridi yoksa, trafik güvenliğini riske atmayacak şekilde sağdan gidilmesi kaydıyla taşıt yolunda kullanılmalıdır.
  3. Yerel yönetimler tarafından yasaklanmış olan yerlerde kullanılmamalıdır.
  4. Scooter kullanıcıları en az 16 yaşında olmalıdırlar.
  5. Sürücü harici yolcu taşınmamalıdır. (iki kişi binilmesi uygun değildir.)
  6. Sırtta taşınabilen eşya harici yük taşınmamalıdır.
  7. İkiden fazla e-skuter, taşıt yolunda yan yana sürmemelidir.
  8. Yaya yollarında sürülmemelidir.
  9. Başka bir araca bağlanarak asılıp, tutunarak sürülmemelidir.
  10. Tek elle sürülmemelidir.
  11.  Akrobatik hareketler yapılarak sürülmemelidir.
  12. Yayalar, engelliler veya hareket kısıtlı olan kişileri engellemeyecek şekilde park
  13. Yaya ve araç trafiğini engellemeyecek şekilde park edilmelidir.
  14. Kamu nizamını bozacak veya özel mülkiyeti ihlal edecek şekilde park edilmemelidir.
  15. Hızı 25 km/saati geçmemelidir.
  16. Fren mekanizmasına sahip olmalıdır.
  17. Önde, beyaz ışık verecek ve en az 20 metre önü aydınlatabilecek şekilde far olmalıdır.
  18. Arkada, kırmızı renkte ışık veren bir lamba ve kırmızı reflektör olmalıdır.
  19. 30 metreden duyulabilecek ses çıkartabilen zil, korna veya benzeri ses aleti olmalıdır.
  20. Scooterlar otoyol, şehirler arası yollar ve azami hız sınırı 50 km/s üzerinde olan kara yollarında kullanılmamalıdır.
  21. Bisiklet yolunun scooterlar içinde yeniden düzenlenmesi ve şehir içinde yaygınlaşması sağlanmalıdır.
  22. Scooterlarda mutlaka far, arka ışık ve reflektör, korna, ayna, sinyal gibi ekipmanların  takılması  zorunlu hale getirilmelidir.
  23. Scooterların yayaları ve dezavantajlı gruplar(engelli-yaşlı) tehlikeye sokmayacak şekilde tedbir alınmalıdır.
  24. Yayaların scooter kullanıcılarından korunması için hız sınırına ve ilk geçiş hakkı uymayan kullanıcıların para cezası ile cezalandırılması sağlanmalıdır.
  25. Yaya için yapılan kaldırım geniş ise mutlaka bir kısmı bölünmeli bisiklet ve e-scooter için ayrılmış yol yapılmalı ve güvenli hale getirilmelidir.
  26. Karşıdan karşıya geçerken mutlaka scooterdan inilmeli ve yaya olarak karşıya geçilmelidir.
  27. Yay kaldırımlarında rampa, parke taşları düzgün kusursuz döşenmeli, göçük kırık var  ise kazaya sebep olmaması için mutlaka onarılmalıdır.
  28. Scooterlar ile güvenli sürüş yapılabilmesi için yaya yolları, caddeler ile scooter yolları dubalar ile ayrılmalı  ve uyarıcı işaretler konulmalıdır.
  29. Scooter alkol almadan kullanılmalıdır.
  30. Bu araçlarda kişisel eşya haricinde eşya/yük taşınamamalıdır.
  31. Elektrikli scooterların toplu taşıma araçları ile entegre olacak şekilde kullanımı sağlanmalıdır
  32. Kask, dizlik, reflektör, ceket gibi koruyucu ekipman kullanımı teşvik edilmelidir.
  33. Elektrikli scooterların belirli bölgelere yığılmasının önüne geçilmelidir.
  34. Kamu düzenini bozmayacak ve gürültü kirliliği oluşturmayacak şekilde kullanım sağlanmalıdır.
  35. Güvenli scooter kullanımı için taşıt ve scooter kullanıcılarına yönelik kamu spotu yapılmalı ve bilgilendirilmelidir.
  36. Scooterlarla ilgili Kanun ile getirilen düzenlemelere uyulmalı ve uygulanmalıdır.
  37. Karayolları Trafik Kanun ilgili maddelerine uyulmalıdır. (Sağa ve sola dönüşlerde, sürücüler kurallara uygun olarak geçiş yapan yayalara, varsa bisiklet yolundaki ve bisiklet şeridindeki bisiklet ve elektrikli scooter kullananlara ve sola dönüşlerde sağdan ve karşıdan gelen trafiğe ilk geçiş hakkını vermek zorundadırlar)

 

E-scooterlar dünyanın çeşitli bölgelerinde kabul görmeye ve kullanılmaya başlanmış bir mikro hareketlilik aracıdır. Değişen iklim koşulları ve tüm dünyayı etkisi altına alan covid-19 salgınından sonra artık mikro hareketlilik bir zorunluluk haline gelmiştir. Bu amaçla;

  1. E-scooterlar karbon salınımı yapmayan, trafik sıkışıklığına ve çevre kirliliğine neden olmayan çevreci taşıtlar olarak yasal düzenlemeler yapılmalıdır.
  2. Scooterlar için hukuki bir statü belirlenmelidir.
  3. Bu konuda yönetmelikler, diğer düzenlemeler ve yasal süreç denetim ve güvenlik açısından değerlendirilmelidir.
  4. E-scooter kullanıcılarına ve sağlayıcılarına yönelik yasal ve mekânsal düzenlemeler yapılmalıdır.

Comments are closed.